SAP Tarragona 119/2008, 17 de Marzo de 2008
Ponente | JOAN PERARNAU MOYA |
ECLI | ES:APT:2008:498 |
Número de Recurso | 315/2007 |
Procedimiento | CIVIL |
Número de Resolución | 119/2008 |
Fecha de Resolución | 17 de Marzo de 2008 |
Emisor | Audiencia Provincial - Tarragona, Sección 3ª |
AUDIÈNCIA PROVINCIAL DE TARRAGONA
SECC. 3ª
Apel·lació 315/07
Ordinari 446/06 del Jutjat de 1ª Instància 1 de Tortosa
S E N T È N C I A
PRESIDENT
Il·lma. Sra. Mª ANGELES GARCIA MEDINA
MAGISTRATS
Il·lm. Sr. JOAN PERARNAU MOYA
Il·lm. Sr. MANUEL GALAN SANCHEZ
Tarragona, 17 de març de 2008.
Vist en aquesta Secció 3ª de la Audiència Provincial recurs d'apel·lació interposat per NACARINO S.A.R.L., representada en
aquesta instància pel Procurador Sra. Amela Rafales i defensada pel Lletrat Sr. Espuny Olmedo, contra Sentència del Jutjat de 1ª Instància 1 de Tortosa de data 5-4-2007, en procediment Ordinari 446/06, en el que figura com a part demandant la recurrent i
Valentín, i com a demandada Autovulcanizados Europa S.L.
ANTECEDENTS DE FET
La Sentència d'instància disposava "Desestimo la demanda interposada per NACARINO S.A.R.L. i Valentín contra Autovulcanizados Europa S.L., i, en conseqüència, condemno a l'actora al pagament de les costes processals causades".
En data 10-5-2007 NACARINO S.A.R.L. va presentar recurs d'apel·lació.
En data 28-5-2007 Autovulcanizados Europa S.L. es va oposar al recurs.
En la tramitació del present procediment, en aquesta alçada, s'han observat les normes i formalitats legals.
VIST i sent el Ponent el Il·lm. Sr. JOAN PERARNAU MOYA,
FONAMENTS JURÍDICS
Es va interposar demanda dient que el vehicle de l'actora -aquí recurrent- va ser reparat al taller demandat, situat a L'Aldea, d'una avaria, consistent en rectificar la culata, el que va obligar a desmuntar el sistema de transmissió; que al tornar a muntar tal sistema es va collar o estrènyer massa el cargol de fixació de la transmissió; que al dirigir-se a Suïssa, país de l'actora, el vehicle va quedar aturat a Beziers (França), a uns 450 km de L'Aldea, a conseqüència de la mala reparació, quedant inutilitzat el motor; el vehicle va ser portat a Suïssa on va ser venut per l'actora una vegada descomptat el cost de la reparació (14.942,30 francs suïssos), que és el que aquí es reclama.
La sentència impugnada desestima la demanda, sense considerar que s'hagi d'entrar a conèixer de la relació causal entre la reparació feta pel taller i el sinistre posterior, al considerar que l'actora havia d'haver retornat el vehicle des de Beziers a L'Aldea perquè la demandada podés reparar-lo de nou, ja que diu que la demandada tenia dret a fer tal reparació per aplicació de l' art. 11-3 Llei de Defensa dels consumidors i usuaris, i, a més, com el vehicle no va ser reparat si no venut, no es pot demanar el valor de la reparació.
La Llei 26/1984 de defensa del consumidors i usuaris estableix en el seu art. 11 que "3. Durante el período de vigencia de la garantía, el titular de la misma tendrá derecho como mínimo a: a) La reparación totalmente gratuita de los vicios o defectos originarios y de los daños y perjuicios por ellos ocasionados. b) En los supuestos en que la reparación efectuada no fuera satisfactoria y el objeto no revistiese las condiciones óptimas para cumplir el uso a que estuviese destinado, el titular de la garantía tendrá derecho a la sustitución del objeto adquirido por otro de idénticas características o a la devolución del precio pagado". I l'art. 25 que "El consumidor y el usuario tienen derecho a ser indemnizados por los daños y perjuicios demostrados que el consumo de bienes o la utilización de productos o servicios les irroguen salvo que aquellos daños y perjuicios estén causados por su culpa exclusiva o por la de las personas de las que deba responder civilmente".
Igualment, el Decret 298/1993, de 8 d'octubre, que regula l'activitat industrial i de prestació de serveis als tallers de reparació de vehicles, estableix a l'art. 16 que "4. Si se produce una avería durante el período de garantía en la parte o partes reparadas, el taller interesado, previa comunicación del usuario, deberá reparar de manera gratuita esta avería y entregar justificante de haberse efectuado. Con esta finalidad informará al usuario de si la nueva reparación la efectuará el mismo taller que garantiza u otro taller que actúe en su nombre".
Tant una norma com l'altra són per a la defensa del consumidor, no al inrevés, i sempre s'han d'interpretar en el sentit més favorable al mateix. I el que imposen tals normes és l'obligació del taller que ha fet malament una reparació de tornar-la a fer correctament de manera gratuïta, però en cap lloc imposen -com establia la sentència impugnada- la obligació al consumidor d'haver d'anar de nou a tal taller que li ha fet malament la reparació perquè aquest corregeixi la seva mala praxis, podent perfectament el consumidor anar a altres tallers que li generin major confiança.
Així ho estableix la SAP Tarragona, Secc. 3a, de 12-11-2002, que ja es va pronunciar expressament sobre aquest tema, dient que "En cuanto a la invocación por parte del recurrente del Art. 16 del Decret 298/93, al manifestar que si hay avería en el periodo de garantía es el taller del demandado el que deberá efectuar la reparación de la avería,...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba-
SAP Barcelona 225/2012, 14 de Mayo de 2012
...uso de la garantía cuando ha perdido la confianza en el mismo, y así lo viene entendiendo la jurisprudencia (entre otras, SAP Tarragona, Secc. 3ª, 17 marzo 2008; SAP Madrid, Secc. 13 ª, 19 septiembre 2006 ; SAP Baleares, Secc. 3ª, 6 marzo 2003 En consecuencia, la mercantil demandada viene o......