AAP Barcelona 192/2012, 28 de Septiembre de 2012

PonenteMARIA DOLORS MONTOLIO SERRA
ECLIES:APB:2012:6359A
Número de Recurso594/2012
ProcedimientoINCIDENTE
Número de Resolución192/2012
Fecha de Resolución28 de Septiembre de 2012
EmisorAudiencia Provincial - Barcelona, Sección 14ª

AUDIÈNCIA PROVINCIAL DE BARCELONA

SECCIÓ CATORZENA

Rotlle 594/12

Judici Incidents en general 310/2010

Jutjat de 1a. Instància núm. 4 de Arenys de Mar

INTERLOCUTÒRIA N. 192/2012

Magistrat/ades:

Il·lm. Sr. FRANCISCO JAVIER PEREDA GÀMEZ

Il·lma. Sra. MARIA DOLORS MONTOLIO SERRA

Il·lma. Sra. MARTA FONT MARQUINA

Barcelona, vint-i-vuit de setembre de dos mil dotze

ANTECEDENTS DE FET

PRIMER

La Secció Catorzena de l'Audiència Provincial de Barcelona ha vist en apel·lació les actuacions número 594/2012 seguides en el Jutjat de 1a Instància número 4 de Arenys de Mar a instàncies de SELUFER KONSTRU, S.L. representada pel Procurador Sr. Joan Grau Martí contra AYUNTAMIENTO DE TORDERA representat per la Procuradora Sra. Esther Postulas Comalat i contra AYUNTAMIENTO DE SANTA COLOMA DE FARNES e INCUNART, S.A.

SEGON

Aquestes actuacions estan pendents de ser resoltes en virtut del recurs d'apel·lació interposat per la representació processal de AYUNTAMIENTO DE TORDERA contra la resolució dictada el dia 30 de setembre de 2010 per la titular del Jutjat de Primera Instància. Trameses les actuacions a l'Audiència Provincial, van quedar pendents de deliberació per part del Tribunal que es va assenyalar pel dia 14 de setembre d'enguany.

La ponent d'aquesta resolució ha estat la magistrada Il·lma.Sra. MARIA DOLORS MONTOLIO SERRA.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER

L'Ajuntament de Tordera, en ser demandada per Selufer Konstru,SL, qüestiona la competència dels Jutjats civils per examinar i resoldre la reclamació formulada a l'empara de l' article 1597 CC .

Sosté que el contracte que va subscriure amb Incunart SA era administratiu i regulat pel dret administratiu. I el dret administratiu no només no preveu la possibilitat que el subcontractat pugui exercir l'acció directa contra l'Administració, com a propietària de l'obra, sinó que actualment expressament ho prohibeix. En conseqüència, és la jurisdicció contenciosa- administrativa la competent per conèixer de les pretensions relacionades amb aquell contracte d'obra.

Amb caràcter subsidiari manté que, fins i tot en el cas que es mantingui la competència de la jurisdicció civil, no ho seria el Jutjat de 1a Instància sinó el Jutjat mercantil que tramita el concurs d'Incunart,SA.

SEGON

L'Ajuntament de Tordera va subscriure amb Incunart,SA un contracte d'obra per la reforma i ampliació de l'esplai per la gent gran de Tordera d'acord amb un projecte d'obra municipal l'execució de la qual va ser adjudicada a aquella contractista per acord de la Junta de Govern Municipal. Incunart, SA va subcontractar Selufer Konstru, SL a qui, segons s'al·lega a la demanda, ha deixat d'abonar quatre factures lliurades entre el 31 de juliol i 25 de desembre de 2009,en relació a aquella obra i per un total de 95.479,29#.

L'11 de novembre de 2009 la subscontractada va requerir a l'Ajuntament de Tordera, com a propietària de l'obra, perquè practiqués la retenció que preveu l' article 1597 CC . En el present procediment, Selufer Konstru, SL, a més de reclamar a Incunart,SA el deute, es dirigeix directament contra l'Ajuntament de Tordera en exercici de l'acció directa prevista a l' article 1597CC .

Aquest precepte, com a excepció al principi recollit a l' article 1257 CC (els contractes només produeixen efectes entre les parts contractants i els seus hereus) concedeix acció als tercers (subcontractats) que posen el seu treball o materials en una obra ajustada a l'alça contra el propietari de l'obra si bé limita la reclamació a la quantitat que en aquell moment el propietari de l'obra degui al contractista ( SSTS 15-3-90, 11-10-94, 10-3-97, 17-7-97 ).

És aquesta l'acció que exercita Selufer Konstru,SL contra l'Ajuntament de Tordera, la qual té naturalesa civil, de la mateixa manera que el contracte de subarrendament d'obra en el que es fonamenta com reiteradament ha mantingut la Sala 1a del Tribunal Suprem (per totes, SSTS 24 de gener de 2006, 17 de juliol i 12 de desembre de 2007 ). No es discuteix la naturalesa administrativa del contracte d'obra subscrit per l'Ajuntament amb Incunart,SA, però no és aquest contracte el que es discuteix ( article 2b de la Llei 29/98 de la Jurisdicció contenciosa-administrativa) ni una actuació de l'Administració municipal subjecte al dret administratiu (apartat primer de l' article 9.4 LOPJ i 1.1 de la Llei29/98 ) ni es dedueix un supòsit de responsabilitat patrimonial de l'Administració o del seu personal per les conseqüències d'aquella obra (apartat 2n de l' article 9.4 LOPJ i article 2e de la Llei 29/98 ) sinó, com raona el Tribunal Suprem en sentència de 12 de desembre de 2007, el que es tracta en aquests casos és "de aplicar las reglas del contrato de obra, que numerosa jurisprudencia de esta Sala ha considerado que se rige por las normas civiles ".

Addueix l'apel·lant que la Llei 30/2007 de contractes del sector públic no permetia l'acció directa del subcontractista contra l'Administració, com a propietari de l'obra atès que en l'article 210.4 establia que els subcontractistes queden obligats només amb el contractista principal que assumeix, per tant, la total responsabilitat de l'execució. I afegeix que el RDLeg 3/11 de 14 de novembre pel que s'aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic no ha fet que aclarir-ho en aquest sentit quan a l'apartat 8è de l'article 227 estableix que "els subcontractistes no tindran en cap cas acció directa vers l'Administració contractant per les obligacions contretes amb ells pel contractista com a conseqüència de l'execució del contracte principal i dels subcontractes".

Tampoc l'anterior argument permet que es pugui estimar el recurs en aquest primer punt. En primer lloc, no resulta tan clar que...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
1 sentencias
  • SAP Barcelona 491/2017, 5 de Julio de 2017
    • España
    • 5 Julio 2017
    ...de Incunart S.A.. Recurrido en apelación el referido auto por el Ayuntamiento de Tordera, fue confirmado por el AAP de Barcelona, sección 14, de 28 de septiembre de 2012 . Seguido el procedimiento sólo respecto de las acciones ejercitadas contra los Ayuntamientos, el de Santa Coloma de Farn......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR